2008-ban a Magyar
Koalíció (MK) létrehozásának egyik alap feltétele a közös
autonómia koncepció megléte volt. Ki is lett dolgozva, alá lett
írva. A megállapodás részét képezte az is, hogy ha egyszer
olyan helyzetbe kerülünk, hogy tárgyalhassunk a szerb politikummal
az autonómia koncepciónkról (elsődlegesen a perszonális
autonómiáról - azért került előtérbe mert ezt rögzíti a
szerb alkotmány a kollektív jogok érvényesítése terén- nem
mellőzzük a területi autonómiát), akkor azt közösen fogjuk
megtenni, a szakmai bizottságokba minden párt két-két szakembert
fog delegálni. A szavazólapok még ki sem hűltek amikor a MK egyik
pártjának frissen választott elnöke mellőzvén koalíciós
partnereit elment Belgrádba és külön alkut kötött az akkori
DS, és egyben Szerbia elnökével. A háttéralku következményeként
„csomagban” alakultak a köztársasági, tartományi, községi
kormányok, majd napirendre került a Nemzeti Tanácsokról szóló
törvény javaslata is. Természetesen, a NT törvény javaslat
kidolgozásánál ismét mellőzve voltak a koalíciós partnerek,
szakembereink nem vehettek részt a munkában. Minden az egypárti
jogászok kezében volt, beleértve a felelősséget is. A tervezet
közzététele után mindenki számára világos volt, hogy egy
rossza törvény javaslatról van szó, amely nem tartalmazza a MK
által megfogalmazott tételeket, és nem fedi a délvidéki
magyarság személyi elvű autonómia igényeit. Elfogadása előtt
ezt szóvá is tettük, más magyar pártok és civil szervezetekkel
együtt. Felkértük az egypárti parlamenti képviselőket NE
szavazzák meg a javaslatot. Megszavazták. Azon nyomban elindult a
goebbelsi propaganda, hogy ez „ a legeurópaibb törvény”, majd
„a legtöbb amit egy magyar közösség elért a Kárpát-medencében”
-féle bizonygatás. Azonban, a gyakorlat bebizonyította, hogy a
kritikusoknak volt igazuk. Előrevetített állításaik minden egyes
pontjában. Az is bizonyosságot nyert, hogy ez a törvény, amely a
kompromisszumok kompromisszumaként jött létre nem előrelépést,
hanem visszalépést jelentet számunkra. Szerbia és a szerbiai
politikai elit büszkén mutogatja Brüsszelben milyen ügyesen
rendeztük a kisebbségek jogait, az egypárt beékelődött a MNT-be
és a szerbiai, illetve magyarországi harminc ezüstöt ropogtatja
hallgatása és látszattevékenysége fejében, az anyaországi
politikum előszeretettel hangoztatja, hogy itt minden rendben van,
példaértékű minden, ezért nem kell feszíteni a húrt Szerbia EU
csatlakozásánál. Lelkiismeretük nyugtatásának érdekében
leosztanak egy kis pénzt, és minden rendben van. Mindenki nyert
vele, csak mi délvidéki magyarok veszítettünk.
Ismét eladtak
bennünket?
De, vissza az eredeti
témához! A törvény gyengeségének folyamatos hangoztatása, a
gyakorlatban felmerült problémák, illetve jogi próbája a
szerbiai alkotmánybíróság előtt (14 tételben vitatják
hatásköreit), mégis arra késztette a Szerb államot, hogy
változtasson rajta. Igaz csak kozmetikailag. ( De, ez is elegendő
volt ahhoz, hogy az egypárt farkast kiáltson és azt kérje az
anyaországi politikumtól, hogy védje meg a semmit). Szerbia a jól
bevált módszert alkalmazta. Létrehozott egy bizottságot, mert a
látszatra adni kell. A bizottságban helyet kapott dr Korhecz Tamás
is. Mint jogász és szakember. Nem mint kisebbségi politikus, MNT
elnök, magyar. Ez a tény több szempontból is figyelmet érdemel.
Egyrészt azért mert a bizottságban való kinevezést az aktuális
hatalmon lévő SNS soraiból kinevezett miniszter megbízatása
alapján történt, ami felveti az ismételt háttéralku gyanúját
az egypárt és az SNS között (nem titok, hogy a szkupstinában,
községekben, városokban keményen együttműködnek, amit Szabadka
példája is alátámaszt),másrészt további kérdések sorozatát
von maga után.
A teljesség igénye
nélkül hadd ismertessek itt egy párat belőlük:
Hogyan kaphat helyet a
bizottságban olyan szakember aki már egyszer, bizonyítottan, rossz
törvényt dolgozott ki? Hogyan történhet meg, hogy a bizottság
munkájáról a széleskörű közvélemény semmit sem tud? Hogyan
lehetséges az, hogy a november 25-én meghirdetett „közvitát”
a szerb állam csak virtuálisan, az Igazságügyi minisztérium
honlapján keresztül képzeli el, kihagyván a közvitából a
széleskörű közvéleményt (az „élőben” megszervezett
közvitákat csak a minisztérium, EBESZ, civil szervezetek és a
NT-ok képviselőinek szervezik meg)? Hogyan lehetséges az, hogy
közvetlen a NT-ok újraválasztása előtt megváltoztatják a
NT-ok megválasztására vonatkozó szabályokat? Hogyan lehetséges,
hogy egy meghívott szakember politikusként szólal meg Belgrádban
a délvidéki összmagyarság nevében, majd a magyarságon belüli
közvita megtartása nélkül elfogadhatónak tartja a javasolt
módosításokat? Kinek felel meg ez a zűrzavar? Kinek az érdekeit
képviseli dr Korhecz Tamás úr? A szerb állam érdekeit a
délvidéki magyarság körében, vagy a délvidéki magyarság
érdekeit a szerb állam előtt?
Nos, a fenti gondolatok
alapján nagyon úgy tűnik, hogy a kirakat marad és az is, hogy
ismét eladtak bennünket. Újból a háttéralkuk áldozatai
lettünk. Adjatok vizet Pilátusnak.