Miután
a sajtóból értesültem arról (péntek, 2014.november 29.), hogy
elkészült a Nemzeti Tanácsokról szóló törvény változtatására
irányuló Tervezet, meglátogattam a szerbiai Igazságügyi
Minisztérium honlapját. Ott megkerestem, majd átolvastam az
említett Tervezetet. Észrevételeimet feljegyeztem. Róluk egy
másik írásomban fogok szót ejteni, most csak a Tervezet
úgynevezett „közvitáját” teszem szóvá. Ugyanis, a Tervezet
szakmai szövege mellett az említett honlapon megtalálható még
egy magyarázat is, amely részletesen indokolja mit, mire, miért
változtatnak (egyenlőre javaslati szinten). Ezt követi egy
értesítés, hogy a Tervezet közvitára van bocsájtva 2014.
november 25-től 2014. december 18-ig. Észrevételeiket,
javaslatait, ajánlásait az érdekelt felek a honlapon közzétett
űrlapon keresztül tehetik meg. Az ügy érdekességé, hogy a
honlapon sehol sem találkoztam azzal az információval amit még
aznap olvastam a sajtóban, nevezetesen a december elsejére
tervezett verseci közvita említését, annak pontos időpontját,
helyszínét (a cikk sem közölte). Ezért telefont ragadtam és
felhívtam a minisztériumot, majd bizonyos nyomozás után,
megtaláltam a Tervezetet elkészítő Bizottság titkárát Biljana
Marković asszonyt. A
szokásos „Jó napot!” után, megkérdeztem mit tudna mondani
arról mikor és hol lesz a verseci közvita, lesznek-e a
közeljövőben további helyszínek, ha igen, akkor hol és mikor
várhatóak és hogyan lehet ezeken részt venni.
Válasza
valóságos sokk volt számomra. Ugyanis, a minisztérium álláspontja
szerint a Tervezet a honlapon való közzétételétől közvita
alatt van, ami szerintük teljes mértékben kimeríti a közvita
fogalmát, illetve annak lehetőségét, a kerekasztalokon való
részvétel csakis meghívásos alapon történik, és azokon a
Nemzeti Tanácsok képviselői, a nemzetközi szervezetek (elsősorban
az EBESZ képviselői), érdekelt civil szervezetek és a
minisztérium által delegált szakemberek lesznek jelen. Magyarán,
ez azt jelenti, hogy a jelenlegi szerb politikai „elit”, azaz az
SNS minisztere dönti el kivel áll szóba, kinek a „véleményére”
kíváncsiak.
Amikor
Biljana Marković asszonyt
szembesítettem azzal az apró ténnyel, hogy a civilizált világban
nem szokás közvetlen a választások előtt változtatni a
választási szabályokon (ahogyan ezt a Tervezetben előrelátták),
továbbá az sem szokás, hogy a közvitából kizárják azokat akik
talán közvetlenül érdekeltek a Nemzeti Tanácsi választásokban,
nevezetesen a nemzeti közösségek pártjait ( a szerb szkupstinában
jelenlevő nemzeti közösségi pártok képviselőit sem hívták
meg a közvitára, de még értesíteni sem értesítették őket a
Tervezet meglétéről, közvitáról), majd megemlítettem neki azt
is, hogy dr Korhecz Tamás a MNT elnöke a Tervezet kapcsán nem
tartott egyetlen közösségi konzultációt sem a délvidéki
magyarság körében (még a MNT-ben ülőkkel sem!), így neki
nincsen joga a teljes délvidéki magyarságot képviselni, illetve a
nevében beszélni, cselekedni, akkor csak hebegett-habogott, majd
tett egy ígéretet arra, hogy meglátásaimat továbbítani fogja az
államtitkárnak, felírta telefonszámomat és a későbbi
megkeresésben biztosított. Mondanom sem kell, hogy ez a mai napig
nem történt meg.
Szóval,
itt tartunk mi a szerbiai demokrácia és a kisebbségi jogok
érvényesítése terén. Egészen jó a hozzáállás: A hozzászólás
lehetőségét elfojtani csírájában, a háttéralkuk által
kiválasztott „kisebbségi képviselők” szerepeltetésével
Brüsszel felé a „kisebbségi jogok legmagasabb mércén vannak
egész Európában” -féle kirakatot csillogó fényben bemutatni.
Enyhén szólva, felháborító! És aztán még ők ( a szerb
politikum) tágra nyílt szemekkel csodálkozik azon, hogy miért is
függesztették fel a presevói albánok további tárgyalásaikat a
szerbiai kormánnyal.....
Ada,
2014.december 2.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése