Tisztelt
Hölgyeim és Uraim! Tisztelt VMDK küldöttek! Kedves barátaim!
Engedjétek
meg nekem, hogy a beszámolóm kezdetén üdvözöljelek titeket
Adán, szülővárosomban. Számunkra nagy megtiszteltetés, hogy ma
házigazdák lehettünk és így a VMDK-át, ha csak egy pár órára
is, visszahozhattuk oda ahol sokáig a székhelye volt. Ennek egy
jelképes üzenete is lehet, hiszen Ada a Tisza mente közepén van
és ezzel is jelezni szeretnénk a délvidéki magyarságnak, hogy
itt is és a szórványban is számíthatnak ránk, mert ahogyan azt
a népszámlálási kampányunkban is kiemeltük, nekünk minden
magyar számít!
Tisztelt
Hölgyeim és Uraim!
Egy
kongresszus mindig egy alkalom arra, hogy beszéljünk a két
kongresszus közötti időszakról, és arra is, hogy meghatározzuk
a következő időszakhoz való hozzáállásunkat, tervezzük
jövőnket, újra meghatározzuk önmagunkat. A két közgyűlés
közötti időszokban volt néhány nehéz pillanat a párt életében.
Szervezetünket pótolhatatlan veszteség érte dr. Páll Sándor
halálával. Távozásával egy olyan meghatározó egyéniséget
vesztettünk, amely évek hosszú során fémjelezte a VMDK-át és
meghatározta politikai arculatát. Sokan azt gondolták vele a VMDK
is távozni fog a délvidéki magyar politikai színtérről. De, nem
így történt. Sikerült rendezni sorainkat, lépésről-lépésre
rendezni belső viszonyainkat, erősíteni emberi kapcsolatainkat és
fokozatosan építkezni.
Az
első év az a belső stabilitás megteremtésének és a megszakadt
folyamatok, kapcsolatrendszerek, újraélesztésének éve volt.
Felvettük a kapcsolatot Tőkés Lászlóval és a KMAT-al. A KMAT-on
keresztül igyekeztünk jó kapcsolatokat kialakítani más határon
túli szervezetekkel és anyaországi pártokkal Burgenlandtól
Székelyföldig, Délvidéktől Kárpátaljáig és kapcsolatot
teremtettünk magyarországi pártokkal is. A KMAT tagjaként
Brüsszelben voltunk ahol beszélhettünk a Kárpát-medencében élő
nemzetrészek autonómia törekvéseiről és megismerkedhettünk a
Fidesz-KDNP pártszövetség Brüsszeli delegáció tagjaival.
Reagáltunk
az MNT felsőoktatási ösztöndíj szabályzatára, amely ugyan
burkolt formában, de megkülönböztetést és kliensi rendszer
alkalmazása alapján akarta elbírálni és odaítélni a
Magyarországról érkező anyagi eszközöket. Ne károsítsa meg
senki sem a délvidéki magyar diákokat csak azért mert valakik a
nemzeti tanács mögé bújva a párt struktúráját akarják
építeni. A kettős állampolgárság kapcsán több tájékoztató
jellegű lakossági gyűlést tartottunk, majd kihelyezett
ügyfélfogadási napokat szerveztünk, rámutattunk az úgynevezett
kétnyelvű anyakönyvi kivonatok körüli gondokra, konkrét
megoldásokat javasoltunk a probléma megoldására, a 2O11-es
népszámlálás alkalmával rámutattunk a kétnyelvű űrlapok
hiányára és megoldásokat is javasoltunk ennek áthidalására. A
Minden magyar számít! Népszámlálási akciónk során arra
buzdítottunk, hogy minél többen valljuk magukat magyarnak, hiszen
a népszámlálási adatok sok mindenben meghatározzák jövőnket,
az oktatás, hivatalos nyelvhasználat, média stb. területén.
Tiltakoztunk a Rehabilitációs és vagyon-visszaszármaztatási
törvények kapcsán, időben figyelmeztettünk az igazságtalan és
megbélyegző tartalmára. Rámutattunk a Nemzeti Tanácsokról szóló
törvény gyakorlatban is észlelt hiányosságaira.
A
2O12-es év választási év volt, ezért
külön beszélnék
róla. A május 6-ikai választások
eredményeivel a VMDK nem
lehet elégedett. Ha a köztársasági választásokat mérlegeljük,
akkor talán elégedetten nyugtázhatjuk, hogy parlamenti párt
lettünk mivel a Mindannyian együtt kisebbségi
koalíció (MEK) képviselői helyhez jutott a szerbiai parlamentben.
Bár nem a várt eredményekről beszélhetünk, mégis ezek az
eredmények elegendőeknek
bizonyultak a VMDK
további működéséhez szükséges
anyagi feltételek biztosításához. Tartományi
szinten nem lehetünk elégedettek hiszen a MEK nem jutott
képviselethez, egyéni jelöltjeink nem jutottak be a második
körbe. Számunkra a legnagyobb visszalépést az önkormányzati
eredmények jelentenek, hiszen az eddigiekhez képest kevesebb
képviselői hellyel
rendelkezünk.
Ennek
több oka is volt. Egyrészt a VMDK egy átalakulási folyamaton ment
keresztül. Az előző évekhez képest nem egy személy tekintélyén
alapuló politikai szerveződést, hanem egy testület által
(elnökség) irányított szervezetté alakultunk. Ezt az új
arculatot nem tudtuk bevinni a közvéleménybe és így a választók
nem tudtak minket beazonosítani. Az évek során elkényelmeskedtünk
a MK által nyújtott látszat biztonságban és nem dolgoztunk
megfelelőképpen alapszervezeteink fejlesztésén. A másik ok a
késői indulásban kereshető, amely az anyagiak hiányával
párosulva a fent említett eredményekhez vezetett. Ha ehhez
hozzáadjuk a média egyoldalúságát és Ágoston András által
szétvert Magyar Fordulat okozta károkat akkor nem is
csodálkozhatunk az ilyen eredményeken.
Ha
az összmagyar mérleget
nézzük meg kell
állapítanunk, hogy a
délvidéki magyarság helyzete rosszabbodott. A hivatalos
eredményekből megállapítható, hogy a magyar pártokra adott
szavazatok száma tovább csökkent. Összességében 38% a magyar
választópolgárok köréből szavazott magyar pártokra. Ez azt
eredményezte, hogy sem köztársasági, sem tartományi, sem
önkormányzati szinten a magyar pártok nem képezték
a mérleg nyelvét és mindenhol kihagyhatóak voltak
a hatalmi struktúrák
kialakításánál. A magyar többségű önkormányzatokból talán
egy maradt talpon.
Mint később kiderült,
egyes magyar pártok még a választások előtt háttér alkut
kötöttek a szavazó polgárok felhatalmazása nélkül.
Nem
szeretnék más szervezetek munkájával foglalkozni, de egyet meg
kell említenem: nem mi voltunk azok
akik kirekesztő
politikát folytattak,
nem mi utasítottuk vissza a
magyar pártok összefogását, nem
mi tekintettünk vetélytársként a
többi magyar pártra, és igyekezetünk
kiszorítani őket a
politikai porondról, adminisztratív (10.000
aláírás), anyagi
(választási letét), médiai úton (Magyar Szó, 7 Nap, Pannon TV
és Rádió “bedarálása”).
Sajnos egyeseknek nem
jutott el a tudatukig,
hogy nem a magyar vagy
más kisebbségi pártok a vetélytársak, hanem azok a szerb pártok
amelyek a magyar szavazatokra pályáznak. Ezeket
a tényeket még a 1OO.OOO szavazatos hazugsággal, majd a 3O.OOO
ellopott szavazat mesével sem lehet leplezni.
Azonban,
a választások és a vele járó munka sok tanulságot is hozott.
Tapasztalhattuk, hogy a
világ körülöttünk változik és ha meg szeretnénk maradni,
akkor nekünk is változnunk,
alkalmazkodnunk kell. Itt elsősorban azokra a törvényes keretekre
gondolok, amelyek szabályozzák működésünket. A törvényhozók
hozzáállása egyértelmű: a nagy pártok előtérbe helyezése és
a kis pártok eltörlése. Hogy ez jót vagy rosszat fog hozni az
itteni demokráciának az majd idővel kiderül, de számunkra ez
egyértelműen azt jelenti, hogy a VMDK-nak meg kell válnia a
mozgalmi szerveződési struktúrától és erősítenie kell
politikai szerveit és
nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk az anyagi források
felkutatására.
A
választások után anyagi helyzetünk stabilizálódott a koalíciós
megállapodásnak köszönhetően. A bosnyák partnerünk eddig
megbízhatóbbnak bizonyult mint a MK-ós magyar partnerünk. A
kommunikációnk folyamatos, képviselőnk felvállalja a magyar
érdekek képviseletét, felszólal érdekeink mentén a szerbiai
parlamentben. Felkérésünkre
ismertette
álláspontunkat a szerb parlamentben
a kis értékű lopások ügyében, amelyhez sikeres aláírás
gyűjtési akciót is
szerveztünk, a Vajdaság pénzelésére tett indítványok
támogatásánál, és felvállalta azt is, hogy a bíróságok
hálózatára vonatkozó törvény módosításánál indítványozni
fogja az adai, magyarkanizsai és egyéb magyar többségű
települések alapfokú bírósági egység visszaállítását.
Sokat dolgoztunk a kapcsolatok fejlesztésén. Tárgyaltunk
Pozsgay Imrével-
Orbán Viktor tanácsadójával,
jó kapcsolatot alakítottunk ki a budapesti Fidelitas-szal, az
Erdélyi Magyar Néppárttal, jó
kapcsolatot alakítottunk ki a Magyar, Lengyel és a Bolgár belgrádi
nagykövetség diplomatáival, a magyarországi parlament Nemzeti
Összefogás Bizottság- Autonómia albizottságának ülésén
kifejthettük véleményünket a délvidéki magyarság valós
helyzetéről, folyamatos meghívásban részesülünk
a testület üléseire, a
mártélyi KMAT ülésen felvetettük a koszovói rendezési
folyamatok és a délvidéki magyarság helyzete közötti
párhuzamosságát, részt vettünk a Horvátországi Magyarok
Demokratikus Közösségének kongresszusán, és közvetlen a
közgyűlésünk előtt, Lezsák Sándor a magyarországi
Országgyűlés elnök helyettese
fogadott kabinetjében.
Tisztelt
Kongresszus!
Most
egy pár szót szólnék
azokról a kihívásokról, amelyek előttünk állnak. Remélem,
hogy ezzel a mai kongresszussal lezárulnak a
belső szervezeti struktúrák átalakulása,
és megújulva, friss erővel, hatékonyan
tovább tudunk lépni
céljaink megvalósítása felé.
A
szerbiai társadalom, ahogyan a politikai színtér
is, értékrendbeli válságban
van. Nem elegendő lecserélni a sajkacsát és a
bocskort demokrata zubbonyra és azt mondani most már irány Európa.
Európához el kell fogadni az európai értékeket is. Ez
a politikai és értékrendbeli válság
kihat a mi nemzeti közösségünkre és a
jövőképünkre is. A
mi jövőnket pedig azok a fogalmak fogják meghatározni, amelyekbe
mi most belekapaszkodunk, mi pedig azokat az
értékeket támogatjuk, amelyek biztos alapot
adnak a fejlődéshez. Véleményem szerint a
VMDK-nak és a délvidéki magyarságnak szüksége
van arra, hogy visszanyúljon az alapokhoz, hogy újra beépítse
a közbeszédbe a területi autonómia fogalmát.
Olyan értékrendek
mentén kell politizálnunk mint a tisztességes
munkából való megélhetés,
a család, a családalapítás, a szociális szolidaritás, az
önbecsülés kérdése, az
emberi jogok tiszteletben tartása.
Teret
kell biztosítanunk a fiataloknak, de nyitnunk kell az idősebbek
felé is. Több időt
kell szánnunk a helyi szervezetekre,
tagosításra, a tagság
felkészítésére,
erősítenünk kell a párt szerveit. Fegyelmezettebbeknek
kell lennünk.
Helyi
szervezeteinknek nagyobb figyelmet kell szentelni a helyi gondok
feltérképezésére, azok megfogalmazására és ismertetésével a
helyi lakossággal. Olyan
polgári köröket kell magunk mellé állítani, megszervezni,
amelyek széles rétegeket tudnak megszólítani.
Csak így leszünk
felismerhetőek a lakosság körében, és csak ezen az úton
keresztül
tudunk visszatérni az önkormányzatokba, ami a következő
választási ciklusra
való fölkészülési
időszak elsődleges szempontja.
Kós Károly szavaival
élve:
„Dolgoznunk
kell, ha élni akarunk, és élni akarunk, tehát dolgozni
fogunk”(Kós Károly: Kiáltó szó, 1921)
Tisztelt
Hölgyeim és Uraim!
Az
előttünk álló időszakban megfelelő válaszokat kell adnunk
olyan fontos kérdésekben mint a magyar-szerb megbékélés, a
koszovói kérdés rendezése és annak hatása a délvidéki
magyarság helyzetére, a Vajdaság autonómiájának kérdése, a
közelgő Nemzeti Tanácsokról szóló törvény megváltoztatása,
Nemzeti Tanácsi választások, és a magyarországi választások.
Iránymutatóként igyekeztünk kidolgozni egy átfogó
Zárónyilatkozatot amit most ismertetnék:
ZÁRÓNYILATKOZAT
Figyelembe
véve a szerbiai népszámlálási adatokat, a délvidéki magyarság
demográfiai és gazdasági helyzetét, valamint kiszolgáltatottságát
az állami szerveknek, megállapítható, hogy a kis lépéses
politizálás, mint politikai modell csődöt vallott és a
továbbiakban nem alkalmazható. Ezért komoly és alapos
változásokra van szükség a délvidéki magyar politizálásban. A
VMDK
meggyőződése, hogy csak a tényleges és teljes körű délvidéki
magyar autonómia szavatolhatja a délvidéki magyarság megmaradását
és további fejlődését.
A
Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége,
mint a délvidéki magyarság autonómia igényét
legkövetkezetesebben képviselő politikai pártja, kiértékelve a
két kongresszus közötti időszakot, különös tekintettel a
Kárpát-medencében zajló közjogi értelemben vett
nemzetegyesítési folyamatokat, Belgrád és Pristina közötti
egyezményre, valamint a Nemzeti Tanácsokról szóló törvény
alkotmánypróbáját, illetve a törvény közelgő
megváltoztatását és az azt követő Nemzeti Tanácsi
választásokat, a VMDK
szerveinek, tisztségviselőinek, tagságának az előttünk álló
időszakban a következőkre kell összpontosítania:
A
VMDK üdvözli a Belgrád és Pristina közötti megállapodás
létrejöttét. A megállapodás lehetővé teszi Szerbia és
Koszovó számára az érzékeny kérdések tárgyalásos
rendezését, ami politikai stabilitást jelenthet mindkét kormány,
nemkülönben az egész térség számára, felgyorsítva a két
ország euró-atlanti integrációs folyamatát, kialakítva a
biztonságos befektetéseket feltételező és ösztönző gazdasági
helyzetet.
A
VMDK külön üdvözli a megállapodás azon elemeit, amelyek
széleskörű területi autonómiát biztosítanak a koszovói
szerbségnek – ezzel is ismételten annak a fontosságát
hangsúlyozva, hogy a területi autonómia az egyedüli járható út
az őshonos nemzeti kisebbségek közösségének megmaradása és
fejlődése szempontjából.
A
VMDK hangsúlyos véleménye szerint: ez a szerb–albán
megállapodás a délvidéki magyarság számára is új
lehetőségeket teremthet a nyílt és megoldatlan kérdéseink
rendezése ügyében, hiszen Szerbia, ha elvszerűen politizál, nem
követelhet Koszovóban rekedt és kisebbségi sorsban élő szerb
nemzettársainak olyan jogokat, melyeket nem biztosít a saját
fennhatósága alatt élő, és őshonos, délvidéki magyar
nemzetrésznek, mely 93 évvel ezelőtt hasonlóan erőszakos
nagyhatalmi döntés következtében szenvedte el azt a
határmódosítást, melynek következtében elszakadva
anyaországától, szülőföldjén leigázott kisebbséggé vált.
Ezért
időszerűnek tartjuk a délvidéki magyar területi autonómia
igényének újbóli beemelését a politikai közbeszédbe ,
szükségesnek tartjuk a délvidéki magyar pártok építő
jellegű eszmecserére felkérő összehívását, azzal a nem
titkolt céllal, hogy az újonnan kialakult szerbiai politikai
helyzetben régi elképzeléseinket ismét megvitatva és
továbbfejlesztve – új egyetértést kialakítva! – letegyük
magyar területi autonómiánkra vonatkozó követeléseinket a
belgrádi (és budapesti) politikai elit asztalára.
Lehetőségeink
szerint, hozzá kell járulnunk ahhoz, hogy Magyarországon ismét
olyan nemzeti kormány alakuljon, amely felvállalja közösségünk
megmaradásának szempontjából vitathatatlanul jogos és
szükségszerű önkormányzatiságának képviseletét, illetve
Szerbia EU csatlakozása során, számon kéri a belgrádi politikai
elittől a koppenhágai kritériumok alkalmazását és azok
betartását, akár a vétó jogának alkalmazását is kilátásba
helyezvén.
Tekintettel
Szerbia EU integrációs folyamatára követelnünk kell Szerbia
valós decentralizációját, valós régiósítását és a
szubszidiaritás elvén működő települési önkormányzatok
rendszerének bevezetését. A pénz ott legyen költve, ahol azt
megteremtik!
Követelni
kell Szerbia mindenkori kormányától, hogy a decentralizációs
folyamatokban, a gazdasági, földrajzi és egyéb követelmények
mellett vegye figyelembe az etnikai elv alkalmazását is. A
délvidéki magyarság tömbben élő része egy közigazgatási
egységben, régióban legyen. Kezdeti lépésként követeljük
Ada, Zenta, Magyarkanizsa községek visszatérését a Szabadka
központú régióhoz.
A
szerbiai kormánytól követeljük olyan munkahelyteremtő
intézkedések megtételét, amelyek csökkentik a munkanélküliséget
a délvidéki magyarság körében, szavatolják a részarányos
foglalkoztatást az állami szektorban, biztosítják a tisztességes
keresetet és megélhetést, növelik a gyermekvállalás
lehetőségét, valamint a fiatal és képzett lakosoknak a
szülőföldön való maradását.
A
VMDK ugyan támogatja a Vajdaság Autonóm Tartomány
önkormányzatiságának teljes visszaállítását, beleértve a
törvényhozási, végrehajtási és igazságügyi jogkört is.
Azonban, a VMDK azon az állásponton van, hogy a VAT
önkormányzatisága nem helyettesítheti a Délvidéki Magyar
Autonómiát, és nem is helyezhető előtérba a Délvidéki Magyar
Autonómiával szemben, hiszen a VAT-nak nincsenek meg azok a
mechanizmusai, amelyek hatékony módon rendezhetnék nemzeti
közösségünk nyílt és megoldatlan ügyeit, fékezhetnék az
asszimilációt.
A
VMDK szükségesnek tartja a Nemzeti Tanácsokról szóló törvény
mihamarabbi módosítását, amit az alkotmánybírósági
kivizsgálása és a bejelentett törvénymódosítás is igazol,
hiszen a szóban forgó törvény gyakorlati alkalmazásánál
kiütközött annak minden gyengesége, nyilvánvalóvá vált
kirakat-jellege is, amelyre a VMDK idejében felhívta a figyelmet.
Szorgalmazzuk, hogy a Nemzeti Tanácsokról szóló törvény
módosítására irányuló megbeszéléseink során olyan
széleskörű magyar-magyar egyetértést alakítsunk ki, amely
szavatolná a Nemzeti Tanácsokról szóló törvény hatékonyságát,
az igazi személyi elvű autonómia kiteljesedését. A Nemzeti
Tanácsok ne csak véleményezési, hanem döntéshozatali jogokkal
rendelkezzenek, a döntéseinek végrehajtásához rendelt, szerbiai
költségvetésből származó közpénzekkel együtt. Követelnünk
kell az MNT választási rendszerének megváltoztatását úgy,
hogy a területi képviselet és a hiteles egyéni jelöltek is
kifejezésre juthassanak.
A
VMDK álláspontja szerint a MNT minden délvidéki magyar érdek
képviseleti szerve kell,hogy legyen. Tevékenysége nem merülhet
ki abban, hogy egy bizonyos szűk kör politikai és gazdasági
érdekeinek kiszolgálója legyen. A VMDK-nak meg kell tennie
mindent az ilyen állapot megszüntetésére.
Követeljük
a sajtó szabadságát és a pártoktól,
valamint a Magyar Nemzeti Tanácstól való független és
tárgyilagos tájékoztatás biztosítását
Követeljük
a mindenkori szerbiai kormánytól, hogy tegyen eleget a szerb
alkotmány által a nemzeti kisebbségeknek előlátott szavatolt
parlamenti helyek beépítésének a választási törvénybe, az
arányos részvételt a döntéshozatali intézményekben, a
közigazgatási és igazságügyi szervekben, a közvállatokban,
valamint a belügyi hatóságokban – minden szinten.
A
VMDK követeli a szerbiai kormánytól a teljes körű magyar
oktatási rendszer létrehozását az óvodától az egyetemig, a
magyar lakosság érdekei alapján, figyelembe véve a szülők
állásfoglalását. Magyar csoportok beindítását az Újvidéki
Egyetemen. A szerb, mint nem anyanyelv oktatásának átszervezését,
a tankönyvek korszerűsítését és a nemzeti közösségeket
megbélyegző tartalmak törlését. Valamint,
követeljük
a Szerb államtól azt, hogy az
oktatási rendszerének reformjában
a kisebbségi nyelven történő oktatásban alkalmazza a pozitív
diszkriminációt, figyelembe véve a megszerzett és megvalósított
jogok alkotmány által rögzített szabályait.
A
VMDK követeli a községi bíróságok visszaállítását Adán,
Csókán, Magyarkanizsán, Óbecsén, Temerinben, Topolyán és
Zentán. A bíróságok és ügyészségek dolgozóinak nemzeti
összetételére vonatkozó adatok nyilvánosságra hozatalát és a
nemzetiségiek arányos foglalkoztatásának biztosítását a
tartományi és községi közigazgatási és igazságügyi
szervekben, közvállalatokban és hivatalokban, valamint a magyar
nyelv hivatalos használatának biztosítását ezekben a
szervekben, valamint egy új hivatalos nyelvhasználati törvény
meghozatalát.
A
VMDK üdvözli a magyar-szerb történelmi megbékélési
folyamatot, azonban azon a véleményen van, hogy a megbékélés
csak akkor lehet őszinte és teljes körű ha a szerbiai parlament
végrehajtja a kollektív bűnösség elvének törlését a 2011.
október 6-án elfogadott vagyon-visszaszármaztatási és
kárpótlási törvényből. Továbbá, a VMDK követeli, hogy a
szerbiai parlament fogadjon el nyilatkozatot, amely elítéli az
1944/45-ös délvidéki, a magyarokat érintő vérengzéseket,
kinyilvánítja a bocsánatkérést, biztosítja az áldozatoknak
kijáró végtisztességet
és a méltó megemlékezés jogát. Tegye lehetővé a második
világháború áldozatainak (beleértve a katonai áldozatokat is)
emlékmű emelését, minden helységben, ahol tömegsír van, a még
titkos dossziék és levéltárak megnyitását, segítse az
említett események kutatását, valamint tegye lehetővé a
besúgók névsorához való hozzáférést és indítson eljárást
az atrocitások életben lévő elkövetői ellen. Mindezt
nemzetközi fórumok előtt is követelje.
A
VMDK indítványozni fogja egy független történészekből álló
kutató csoport létrehozását, amely valódi és alapos munkát
fog végezni a délvidéki magyarság múltjának feltárására és
hiteles bemutatására.
A
VMDK indítványozza a Délvidéki Magyar Kutatóközpont
létrehozását, ahol állandó kiállítás formájában be
lennének mutatva a délvidéki magyarságot ért atrocitások,
illetve folyamatosan dolgoznának az 1944/45-ös események
rendszerezésén.
A
VMDK követeli, hogy állami irányítással ne kerüljön sor a
többnyire Nyugat-Európából kitoloncoltaknak a nemzeti
kisebbségek által lakott területekre való költöztetésére,
mivel az még jobban megbontaná a lakosság etnikai arányait és
rontaná a közbiztonságot.
A
VMDK
követeli
a szerb kormánytól, hogy
végre biztosítsa az etnikai alapú incidensek hatékony
kivizsgálását és a vonatkozó jogszabályoknak az elkövetők
elleni következetes alkalmazását, mindennemű hovatartozástól
függetlenül.
A
VMDK üdvözli a szerbiai büntetőtörvénykönyv módosítását
mi szerint a kis értékű lopások felső értékhatára 15 ooo,oo
dinárról 5ooo,oo dinárra csökkent. Azonban ez az intézkedés
nem elegendő a megélhetési bűnözés visszaszorítására. A
VMDK a továbbiakban is követelni fogja a „zéró” tolerancia
elvének bevezetését, és a szabálysértési büntetések
közmunkán keresztüli letöltését.
A
VMDK követeli a szerb államtól azt, hogy teremtse meg a törvényes
és jogi kereteket és feltételeket a polgárőrség
megszervezéséhez, annak működtetéséhez.
A
VMDK követeli a szerb államfőtől, hogy méltányosságot
alkalmazva azonnal engedje szabadlábra a „régi temerini fiúk”
fennmaradt tagjait, és tegye lehetővé a szabad lábról való
védekezést, illetve teremtse meg a feltételeket a pártatlan és
igazságos tárgyalásra az „új temerini fiúk” csoportjának.
Tisztelt
Kongresszus!
Végezetül,
szeretném megköszönni a VMDK elnökségi
tagjainak és a VMDK tanácstagjainak munkáját az elmúlt
időszakban. Önöknek, hogy meghallgattak és
ezennel megvitatásra,
illetve elfogadásra javasolom a jelentést, valamint
a Zárónyilatkozatba foglalt
irányvonalakat meghatározó program tervezetet. Meggyőződésem,
hogy ezt a programtervezetet nem valaki ellen,
hanem EGYÜTT ÉS EGYMÁSÉRT
kell végrehajtanunk!
Adán,
2013. 06. 16.