A közösségnek semmit. Egyéneknek, csoportoknak, igen.
Azonban a címben szerepelő kérdés egyre
aktuálisabb. A haladókkal kötött paktum évfordulójának közeledése, a fokozódó
szegénység (nem csak feltétlenül anyagi), elvándorlás, médiasötétség, az
oktatás, egészségügy hanyatlása, az ország további eladósítása, a magyar és a vajdasági autonómia csökkenése,
a délvidéki magyarság nyílt és megoldatlan ügyei egyaránt megkövetelik felvetését.
A paktum szövegének (részleges) megjelenítése után, már tettünk egy kísérletet
a dokumentum részletes elemzésére. Sőt, politikai tapasztalatainkra
támaszkodva, egyes esetékben még előre borítékolhatókat is megfogalmaztunk
(beigazolódtak). Most eljött az ideje, hogy ismét kivesézzük a dokumentumot,
ezúttal a jelenben. Az átláthatóság miatt, tesszük ezt táblázat formájában,
arra törekedvén, hogy megtartsuk objektivitásunkat.
Ígéret
|
Igaz
|
Hamis
|
A szerb kormány dolgozni fog a kisebbségi
kormánypárt által megfogalmazott programjában foglalt prioritásokon
|
------------------------------
|
Hamis
|
A kisebbségi kormánypárt támogatni fogja
Aleksandar Vučić beiktatási beszédében foglaltakat
|
Igaz, maradéktalanul támogatták minden
javaslatát
|
Vajdaság autonómiájának csökkentése, bérek,
nyugdíjak lefaragása, a közszférában dolgozók elbocsájtása, a VAT-nak járó 7%
mellőzése. Közvetett úton a magyarok elvándorlásának serkentése.
|
Európai integrációk: a magyar közösség
érdekeit a legnagyobb mértékben
figyelembe fogják venni, a 22. fejezet megnyitásáig meghozzák az EGTC
alakításáról szóló törvényt
|
----------------------------------------
|
Eddig semmi sem valósult meg
|
Vajdaság helyzete: Vajdaság új statútumának
meghozatala, hatásköri törvény elfogadása, Vajdaság pénzeléséről szóló
törvény elfogadása, fizetési osztályok bevezetése
|
Részben teljesítették. Vajdaság új
Statútumát elfogadták, azonban az tovább szűkíti Vajdaság autonómiáját.
|
Hatásköri, pénzelési törvény nincsen
elfogadva, még a VAT-ban sem. A fizetési osztályok kidolgozás alatt vannak.
Elfogadásával várható a bérek további csökkenése.
|
Regionális fejlesztés, infrastruktúra
fejlesztése, nagyberuházások
|
Részben igaz. A Belgrád-Budapest
vasútvonalat kínai gazdasági érdekek
mentén beválasztották Szerbia prioritásai közé,
Szeged-Szabadka-Bácsalmás-Baja vonal sorsa még ismeretlen. A Szabadkai
Színház épületére ígéret van a pénzügyi támogatásra(eddig csak a szabadkai
önkormányzat, a VAT adott rá eszközöket), ahogyan az Y ág esetében is. Az
utóbbi két beruházás kérdéses, hogy magyar érdekeltségű projektumok.
|
A fejlesztési térségek összehangolásából
eddig nem lett semmi, cserében lemondtak
Ada-Zenta-Magyarkanizsa visszatéréséről Bácskába.
|
A magyarok által lakott vidékeken nem
történtek jelentősebb fejlesztések, beruházások.
|
||
Egészségügy
|
-----------------------------
|
Tovább romlott a szerbiai, vajdasági
egészségügy színvonala, a szakemberek elvándorolnak, a szabadkai, zentai
kórházak fejlesztéséből eddig semmi sem érzékelhető.
|
Szociális védelem
|
Egyedül a közmunkák terén történt némi
előrelépés a megfelelő törvényes keretek kidolgozásával.
|
Nem lett elegendő pénz elválasztva a
falugondnoki szolgálatok működtetésére,
a visszaeső bűnözők segélyeztetéséről nem tudni semmit.
|
Mezőgazdaság
|
A termelők szociális biztosítási módja és a
csatlakoztatható járművek regisztrálását szabályozó keretek változtak.
|
A mezőgazdasági támogatások rendszere
(szubvenciók) ugyan változott, de a
termelők kevesebb pénzt kapnak mint eddig és csak a kisebb területek
után lehet igényelni. Nem lett összehangolva az EU irányvonalaival. A
termőföldeket el lehet adni külföldi állampolgároknak.
|
Részarányos foglalkoztatás
|
---------------------------------------
|
Semmi előrelépés az állami szférában
(rendőrség, katonaság, állami közvállalatok, önkormányzatok, köztársasági
szervek, igazságszolgáltatás etc.). A létszámstop, bérek csökkentése,
elbocsájtások a jelenleginél is
rosszabb helyzetet fognak előidézni. A részarányos foglalkoztatást előkészítő intézkedések sem készültek el.
|
Kisebbségi jogok
|
A nemzeti tanácsokról szóló törvényt
megkurtította a szerbiai alkotmánybíróság. Első módosítása megtörtént. A
lényegen nem változtattak.
|
A nemzeti tanácsokról szóló törvény második
módosítása, amely a hatáskörökkel foglalkozna nem történt meg. A kultúráról
szóló törvény rendelkezései nem lettek összehangolva a NT szóló törvénnyel,
az iskolák alapítási jogának átvitele nem történt meg.Nem lett meghozva az új
nyelvhasználati törvény, a kisebbségi sajtó nem lett megvédve a
magánosítástól, a kisebbségi költségvetési alapba nem lettek előlátva
jelentősebb összegek, a szerb mint környezeti nyelv oktatási programja nem
lett megváltoztatva, a kis létszámú magyar osztályokat most is bezáratták, a
diplomák honosítása terén nem történ semmi, ahogyan az Európa kollégium
ügyében sem. Nem lett kialakítva a szabadkai körzeti iskolaigazgatóság, a
magyar kultúrára, civil társadalom működésére nem lettek eszközök
kiválasztva.
|
A bűnözés elleni harc, igazságügy
|
-----------------------------------
|
Az 5000 dinár alatti lopások nem lettek besorolva
a szabálysértések közé, hivatalból nem emelnek vádat ellenük. Nem alkalmazzák
a részarányos foglalkoztatást az igazságügyben, a bírósági elnökök, bírók, bírói segédek, ügyészek, gyakornokok
alkalmazásánál, de a foglalkoztatottak esetében sem. Magyarkanizsa, Ada,
Temerin, Bácstopolya nem kapták vissza a bíróságokat, Csóka és Törökkanizsa
nem lettek Zenta felé irányítva.
|
Szerb-magyar megbékélés,
vagyon-visszaszármaztatás, rehabilitáció, együttműködés az egyházakkal
|
Hatályon kívül lett helyezve Csúrog-Zsablya-Mozsor
magyarjaira rótt kollektív bűnösség, a szerb kormányfő nem kért bocsánatot a
"nép nevében" elkövetett népirtásért, de a határozat nem lett
semmisé nyilvánítva. Egyénileg kell
kérelmezniük a rehabilitációt, vagyon-visszaszármaztatásra nem jogosultak
mert lejárt az igénylési határidő. Módosító indítványon keresztül lett
előirányozva pénz a vegyes szerb-magyar történész bizottság működésére.
|
A vagyon-visszaszármaztatás akadozik, főleg
a termőföldek esetében, a részvényekben történő kárpótlást elodázták, a természetbeli cserelehetőséget
(szubsztitúció) nem valósították meg, az egyházi vagyon nem lett
visszaszármaztatva, a papság szociális helyzete továbbra is megoldatlan.
|
Önkormányzatok
|
----------------------------
|
Nem lett módosítva az önkormányzati törvény,
nem lett módosítva a helyi közösségek státusát meghatározó jogi környezet
(Szerbia ratifikálta a szubszidiaritás elvén működő települési
önkormányzatokról szóló dokumentumot és ezt kellene számon kérni, nem a helyi
közösségekkel foglalkozni!-szerk. megjegyzés), nem lett megváltoztatva a
kommunális rendőrségről szóló törvény, továbbra sem lehet alkalmazni községi
szinten kommunális rendőröket
|
A VMDK véleménye szerint nyugodtan mondható, hogy a
kormányzati felelősség nem hozott semmit a délvidéki/vajdasági
magyarságnak. Egyes esetekben még rontott is az esélyeinken az ügyeink
megfelelő rendezésére, mert a félmegoldások elfogadásával , amelyek a
gyakorlatban nem alkalmazhatóak, illetve nem alkalmazzák őket, jó hivatkozási
alapot adtak/adnak a mindenkori szerbiai politikai elitnek Brüsszel előtt.